fredag den 8. februar 2008

Sammenfatning af interview, gruppe 4

Formål:
Vi har valgt at beskæftige os med den nyligt afholdte jobmesse PowerMatch, der fandt sted i Second Life tirsdag d. 5/2 2008 med henblik på selv at undersøge grundlaget få sådanne messer i online miljøet og på sigt at oprette en stand i SL, der promoter RUC. I den forbindelse har vi interviewet henholdsvis en jobsøgende, der har besøgt messen, og en hovedansvarlig for projektet. Vi har endvidere skabt kontakt til en af de i alt elleve deltagende virksomheder. Interviewet med virksomhedsrepræsentanten finder sted mandag d. 11/2 og er derfor ikke inddraget i følgende meningskondensering. Interviewene skal belyse de tre forskellige indgangsvinkler til projektet PowerMatch.

Vi har korresponderet med vores respondenter på forhånd, både med henblik på at give information om interviewets formål og for at etablere en personlig kontakt. Disse kontakter er etableret i både RL, via e-mail og chat i SL.

At optræde som newbie overfor de garvede avatarer gav anledning til at kunne stille spørgsmål, der opfattedes som indlysende for modtageren.

Meningskondensering:
Følgende meningskondensering vil berøre centrale temaer, som blev fremhævet i interviewene.
Fordele og ulemper ved online messer
Den jobsøgende nævner en række fordele ved at benytte PowerMatch. Han fremhæver den direkte kontakt til virksomhedsrepræsentanten, der skal ansætte ham. Derudover påpeger han ligeledes signalværdien i at deltage i online events. Derigennem mener han, at man fremstår som værende på forkant med den teknologiske udvikling. Derudover oplever han også en intim atmosfære og den åbne dialog, der kan udspille sig på en online jobmesse på grund af avatarernes anonymitet. Den hovedansvarlige for messen fremhæver ligeledes anonymiteten som værende positivt for de jobsøgende på PowerMatch, der af forskellige årsager måske ikke ønsker at blive ”genkendt”.
Begge respondenter nævner tids/rum aspektet og fordelen ved nemt og hurtigt at kunne nå ud til en bredere befolkning via SL i en ellers globaliseret verden, hvor de mennesker, som virksomhederne forsøger at komme i kontakt med, er spredt rent geografisk og ofte er ”in a hurry”. Rummet skaber ifølge den hovedansvarlige for PowerMatch mulighed for at netværke både med potentielle samarbejdspartnere, konkurrenter og kommende arbejdsgivere/medarbejdere.

Den primære ulempe ved at deltage i en online frem for en RL jobmesse er ifølge den jobsøgende, at han ikke møder virksomhederne face-to-face. Dette mener han er det optimale, eftersom det giver arbejdsgiveren mulighed for at danne sig et fuldt indtryk af ham personligt. Han fremhæver her problematikken ved, at en medieret kommunikation indebærer en indskrænkning af symboler.
Fra den hovedansvarliges synspunkt er den eneste ulempe ved PowerMatch risikoen for teknologiske problemer og systemnedbrud m.v.

Avatardesign
For den jobsøgende er det vigtigt at hans avatardesign fremstår som troværdig og hans avatar er således en kopi af hans RL person. Endvidere benytter han sit rigtige efternavn som sit avatar-fornavn og har links til fotos af sig selv i sin profil. Troværdigheden fremgik ligeledes på messen da han optrådte som ”sig selv.”
Som den hovedansvarlige for PowerMatch havde respondent 2 også tænkt over sit valg af tøj på messen. Det fremgik i interviewet at hun ønskede at signalere business, professionalisme og femininitet. Som erfaren SL bruger går hun normalvis ikke så meget op i sit avatarudseende, da hun er vant til at chatte med avatarer med forskelligt design. Dog mener hun at det er vigtigt ikke at skræmme nybegyndere væk i et forum som PowerMatch. Der ligger seriøsitet bag PowerMatch som skal bruges i RL og derfor mener hun at avatardesignet i denne sammenhæng er vigtigt.
Da de deltagende virksomheder ønskede at fremstå professionelle, tilbød den hovedansvarlige at designe deres avatarer. For at blive taget seriøse måtte repræsentanterne ikke fremstå som skabeloner og nybegyndere.

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Selve kommunikationsformålet er spændende, men samtidig også meget overordnet. Glæder os til at høre lidt mere specifikt hvad fra RUC i vil promovere. Er det faget kommunikation, hele RUC eller noget tredje? Og hvordan kommer forløbet konkret til at forløbe?

Det virker seriøst, at I allerede havde skabt kontakter inden opgaven gik i gang. Og i det hele taget fornuftigt, at I interviewer tre avatarer, som repræsenterer hver deres indgangsvinkel (projektansvarlig, firmarepræsentant og jobansøger).

Vi savner lidt at høre konklusionen på jeres interviews, altså hvordan medvirkede interviewene til at gøre jer klogere i forhold til jeres kommunikationsformål. Dette kunne naturligvis hænge sammen med det faktum, at I mangler det sidste interview…?