lørdag den 2. februar 2008

Øvelse 3 Sammenfatninger af interviews

Velkommen,

1. Diskutér og beslut jer for et kommunikationsformål. Hvad kunne I tænke jer, at kommunikere med brug af jeres avatarer og i hvilken kontekst? Hvilke spørgsmål og problemer rejser formålet?
2. Redesign jeres avatarer så de modsvarer formålet
3. Find steder i SL der modsvarer formål
4. Lav en struktureret interviewguide med spørgsmål der kan belyse spørgsmål og problemer
5. Gennemfør 3 SL interviews med udgangspunkt i interviewguiden
6. Sammenfat jeres interviewresultater i et omfang svarende til 1-2 normalsider
7. Læg jeres sammenfatninger her på blog 2

Go' arbejdslyst, Sisse ;-))

3 kommentarer:

Jeppe Frederiksen sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Unknown sagde ...

Gruppenavne: Magnus Cohn (MagtheMan), Jesper Nielsen (Kinky), Louise Buus Madsen (Lulle Looming).

Vores sammenfatning kan findes her:

http://peecee.dk/uploads/022008/Sammenfatning_af_tre_Second_Life_interviews.doc

Jeppe Frederiksen sagde ...

Øvelse: Interview i Second Life.
Gruppe 5: Jeppe, Mari Louise og Line

Vi ønsker her at give en sammenfatning af de interviews, vi i forbindelse med ¬-workshoppen ”Den virtuelle verden” har fortaget i Second Life med danske såvel som udenlandske ava¬¬tarer.
Vores overordnede formål med disse interviews er at undersøge, hvorfor folk vælger at bruge deres tid i denne virtuelle verden. Hvad har draget dem mod denne virtuelle verden og hvad fastholder dem der år efter år?
Vi er bevidste om, at man ikke igennem få interviews kan indfange mangfoldigheden af bevæggrunde for avatarerne. Dog er der i vores interviews tendenser, som peger i samme retning.

”CallieDel Boa”, vores amerikanske interviewperson fremhæver tre forskellige årsager til, at folk vælger at komme i SL. Hun mener nogle folk kommer der for at gemme sig bag deres avatarer. Nogle kommer der af nysgerrighed og interesse, præcis som os, mens andre kommer der, fordi de finder den internationale sociale interaktion interessant.

[4:10] You: how is the social intersaction compared to RL, I mean what do people primarily talk about?
[4:10] CallieDel Boa: I think at first most people come here as a game.
[4:10] CallieDel Boa: I think this world can be broken into 3 catagories
[4:10] CallieDel Boa: Those who hide behind an avatar and play roles
[4:11] CallieDel Boa: Those like you who come to study and from curiousity
[4:11] You: ok makes sense
[4:11] CallieDel Boa: And those like me that know VR worlds are not games and enjoy international social interaction
[4:11] CallieDel Boa: Doctor Cosmos studies that type of thing. He has taught me much

CallieDel Boa opsøgte SL for at undersøge muligheden for teater og video i denne virtuelle verden. Tidligere har hun levet i en anden virtuel verden
( LambdaMOO) i 14.år.

[4:02] You: it is based on why people take on avatar characters and act in a virtual enviroment... and what the purpose is of doing it?
[4:02] CallieDel Boa: I came here for the possibilities of theatre and video...
[4:03] CallieDel Boa: My sister wanted a place to try her plays and asked me to come.
[4:03] CallieDel Boa: I have lived in another virtual world 14 years

Personligt lever hun nu i SL pga de kreative muligheder det byder hende og for at få opfyldt et behov for social interaktion.

Som ”newbies” i SL kan man have den fornemmelse, at folk tiltrækkes i verdenen i forsøget på at blive attraktiv, succesfuld og respekteret, muligvis som kontrast til RL. Denne antagelse kan forklare noget af den adfærd, som man kan opleve i SL, men samtidig kan vi gennem vores interaktion med brugere af SL konkludere, at det sociale aspekt betones højt og er en væsentlig årsag til, at folk lever i SL. Hvis motivationen til tilstedeværelse i SL er succes kan man undre sig over, at så mange vælger at have virksomheder, der altid giver underskud eller investere i ejendomme, som ikke er penge værd.
Vores anden interviewperson ”Dinohunden Paine” er en af dem, som bruger meget tid på at drive en forretning, som hver måned giver underskud. Han bruger i snit mellem 4-6 timer dagligt på at designe og være guide på øen Copenhagen Denmark.

[2:40] You: ok, men hvad er dit primære formål med at lave små virksomheder herinde og hvad er det præcist at du har i f.eks. din butik?
[2:41] Dinohunden Paine: jeg har shoppen fordi det er sjovt, jeg har nogle stykker sådan lidt rundt omkring.... Jeg hr for det meste vendorer med andre folks ting i, og så lidt af mine egne.... Jeg hr ikke lige lært at lave tøj endnu, men det er ved at være på vej.
[2:41] Dinohunden Paine: tøj sælger en del her.... men ellers har jeg gadgets, tøj og sådan lidt forskelligt i min shop.
[2:41] Dinohunden Paine: jeg har lavet lidt lamper og møbler også

Hans virksomhed og hans job som guide på øen betyder, at han har et veludviklet socialt netværk på SL Han fremhæver, at han har 150 venner i SL og at de er den væsentligste årsag til, at han bruger så stor en del af sin tid i den virtuelle verden.

[2:49] You: hvor mange timer om ugen tilbringer du som Dinohunden i SL?
[2:49] Dinohunden Paine: DAMN......
[2:50] You: ;) med tal på?
[2:50] Dinohunden Paine: hmmm, hehe, det kan godt være alt fra 0 timer til 12-13 timer om dagen, det kommer an på, om der er projekter i gang... Men vel en 4-6 timer dagligt, vil jeg tro... i snit

Dinohundens søn i RL er en aktiv World of Warcraft spiller, men Dinohunden finder dog SL langt mere interessant, da han her i højere grad selv har mulighed for at skabe handlingen i spillet.

Dr. Cosmo, amerikansk forsker i virtuelle verdener, er selv meget til stede i Second Life. Han betegner SL som værende stærkt vanedannende, fordi det er interaktivt og fordi man har muligheden for at skræddersy ens oplevelser i SL efter egne interesser.
Som forsker beskriver han vigtigheden i SL som et socialt fænomen, hvor enhver avatar kan hente social accept gennem deres adfærd.

Det er vores første erfaring med indsamling af kvalitativ empiri online.
Det har været positivt, at vi har haft mulighed for at interviewe folk fra andre dele af verdenen, på denne måde har denne form for computermedieret kommunikation været en fordel.
Et metodisk problem opstår dog i forhold til mangel på symbolske cues. Et problem som ofte opstår, når man vælger at interviewe online og ikke face to face. I og med vores interviews har været relativt korte har det været et problem med et begrænset omfang, men hvis man en anden gang skal foretage længere interviews vil man nok se dette som problematisk.