fredag den 8. februar 2008

Sammenfatning af interviews, gruppe 1

Kære gruppe 1, jeg har slettet jeres bilag med interviews ;-) men jeg har dem i real life.
;-) Sisse

Interview i Second life, øvelse 3

Oversigt
Oversigt 1
Øvelsen. 1
Kommunikationsformål: 1
Metode: 1
Forbehold. 2
Selve interviewet 2
Sammenfatning af interview af respondent A.. 3
Sammenfatning af interview af respondent B.. 4
Sammenfatning af interview af respondent C.. 4
Konklusion. 5
Bilag A: 6
Bilag B: 9
Bilag c: 11

Øvelsen
3 interviews af avartarer i Second life, som har til formål at belyse en problemstilling omhandlende second life.
Kommunikationsformål:
Hvad betyder en avartars udseende for den selv og for andres opfattelse af den?

Metode:
Interviewene er foretaget i Second Life af vores egne avartarer. Interviewer og respondent mødes således online, hvilket vi antager både giver udfordringer og muligheder i forhold til at opnå den ønskede information. Vi har valgt at foretage interviewene en efter en, hvor den ene af os spørger og de andre lytter(læser) imens. Dette gøres for at vi alle kan lære noget af hvert interview da det stadig er meget nyt.
Vi har designet vores avartar på en sådan måde at de hver især repræsenterer forskellige måder af design, dette har til formål at se hvordan respondenten reagere på dette design. Hvordan opfattes vi som interviewer som henholdsvis; Dyr, seksuelt udfordrende og almindelig påklædt.

Interviewet er tilrettelagt semi-struktureret, hvilket betyder at vi har sat rammerne for interviewet ved at planlægge nogle spørgsmål der skal stilles respondenten, dette gøres for at komme omkring det ønskede emne samt give nogle sammenlignelige spørgsmål de 3 respondenter til sammen. Dog giver denne form for interview os mulighed for at uddybe spørgsmål i den retning respondenten drejer samtalen hen, dette har den fordel at vi er nye på dette område og at vi derfor mener respondenten vil kunne byde ind med nye vinkler.

Forbehold
Vi har endvidere valgt at foretage interviewet i Wonderful Denmark, da vi er bekendte med dette sted, samt at det giver en vis sikkerhed i at kunne gennemfører interviewene på dansk. Vi finder vores respondenter på torvet, da der ofte er størst fremmøde her, for derefter at følges ned til havnen og foretage interviewet her så vi ikke generes af andres chat.
Desuden anonymiseres alle respondenter og ved at vi tager dem på havnen er sandsynligheden for at nogen ser hvem der interviewes mindre, selv om dette ikke vil fremgå af transskriptionen

Selve interviewet

Vi præsenterer os som studerende fra Kommunikation på RUC og fortæller vi har workshop om Second Life.
Nedenfor er de på forhånd aftalte spørgsmål som interviewet bygges op omkring

- Hvad bruger du Second Life til?
o Forretning eller for at møde nye mennesker?
- Hvordan har du designet din avatar?
o Hvilke tanker ligger der bag dit udseende?
o Hvordan vil du gerne opfattes i SL
- Skifter du for eksempel tøj til forskellige formål?
o Hvis du skifter udseende er det så det hele eller beholder du for eksempel håret?
Og hvorfor?
- Hvordan opfatter du vores avartarer?


Sammenfatning af interview af respondent A
Udført af avartar i ræve design

Vores første interview er med en erfaren avatar, som har været i SL i 2 år. Personen har 2 forskellige avatarer, som bliver ”spillet” alt efter humør. Vi møder den avatar, som bliver spillet når respondenten er ”casual” – Hun bliver brugt til at mødes med venner og bare chatte.
Avataren er lavet med inspiration fra det ”traditionelle” rollespilsmiljø og skal forestille at være en lommetyv.
Den anden avatar bliver brugt til det mere seriøse – Respondenten er en del af rollespilsmiljøet i SL, altså miljøer hvor man kommer og udspiller et ”scenarie” eller en historie, og ikke bare chatter.
Her bliver den ”seriøse” avatar brugt, som en løjtnant i hæren*[1]

Udseendet på den avatar der bliver brugt betyder derfor meget for respondenten, mens andres udseende ikke har den store betydning.
Da vi spørger til vores udseende får vi vilde historier om avatars der bare var en firkant, en hammer, sol og lignende ting.
Det betyder tydeligvis ikke det helt store hvordan andre ser ud – Alt er accepteret og der bliver ikke læst så meget i avatarens udseende, hvilket er en lidt modsigende betragtning, når der nu bliver lagt enormt meget arbejde i at udsende et signal med sin egen avatar.

Betydningen af ens egen avatar er altså stor, som man kan se fra respondentens svar på vores spørgsmål om hvorvidt hun kun skifter udseende og om det så kun er tøjet – eller hele figuren(altså skin, shape etc.) Det er meget vigtigt for hende at bevare det samme udseende mht. shape og skin, så hun skifter kun tøjet på sin avatar.

Sammenfatning af interview af respondent B
Udført af avartar i almindeligt tøj

Har været på SL siden 2007, han er inde på SL så meget som muligt og hver dag hvis han kan komme til det. Han elsker at snakke og hygge derinde.
Han bruger SL til at finde nye venner, snakke og finde konstruktioner og ideer folk kan have nytte af

Da han startede derinde gik han rundt i sit nybegynder tøj, men fandt hurtigt noget andet tøj. Han brugte ca. 2 timer på det. Han kan godt lide stilen "business", altså at ligne en forretningsmand, derfor har han jakkesæt med slips på, da det passer til det emne.
Hans primære tøj er altså business-tøjet, men han kan godt skifte til noget andet, hvis han finder noget der ser fedt ud og når han så bliver for træt af det skifter han tilbage til sit manuelle tøj (business tøjet)
Han skifter hun øjne, hår osv. hvis det er inde i en pakke.

Han mener ikke det betyder noget hvordan folk ser ud. Han oplever folk er meget åbne og alle typer; mennesker og dyr, er velkommne. Han mener ikke man skal dømme folk efter hvordan de ser ud, men hvordan de er.

Han kan godt folk der gør noget ud af deres avatar og selvom de fx. er klædt ud som et dyr er de stadigvæk et menneske inden i, så det ville for ham ikke gøre en forskel på om han ville henvende sig til dem på gaden.


Sammenfatning af interview af respondent C
Udført af avartar i udfordrerne design

Som det kan ses i bilag c var respondent Cs formål med at være i Second life et seriøs foretagende. Det er en mulighed for ham for at udforske verden på egen hånd og derved trække på den erfaring, i hans job som programmør. På samme måde havde han ikke gjort sig mange tanker om sit avartar design, da det for ham ikke var i fokus at skabe opmærksomhed, men blot en mulighed for at kunne komme ind og forske i second life. Han nævner at han ikke har gjort sig mange tanker, men at han dog ikke vil opfattes som et sexsymbol. Det er sjovt at begrebet sexsymbol inddrages - er det fordi jeg er udfordrerne klædt? Fordi folk ofte klæder sig sådan eller noget helt andet? Han synes at hans design afspejler hans funktion der inde.

På spørgsmålet om, hvorvidt han skifter tøj på sin avatar eller måske ændre mere på den er svaret at, det bruger han ikke meget tid på. Dog nævner han at han er ny og at han derfor heller ikke har ret meget, nu har vi selv stiftet bekendtskab med dette problem, så måske det er alle nubies udfordring. Dog går han nogen gange med en trøje med mærket på hans firma, det er ikke reklame siger han da intervieweren spørg, men mere en mulighed for at skabe opmærksomhed hos en interessegruppe..hmm er det ikke lidt det samme? Og hvad afgør om han har den ene eller den anden på? Dette fik vi desværre ikke spurgt ind til, men det kunne da være spændende om den anden bluse gav ham større anonymitet og derved andre handle muligheder derinde.

Til sidste spørges om opfattelsen af vores avartarer og han kommentere at han synes jeg er rimelig udfordrerne af en udspørger at være, men at jeg ser ud som en pæn pige, det er sjovt hvad der får ham til at sige det. Mon han tror designet afspejler den som sidder bag, det at han selv har lavet ham rimelig naturtro kunne jo bekræfte dette, men det er dog kun gætterier. Men når jeg så alligevel spørg til ræven, giver han udtryk for at det er svært at abstrahere fra. Skal dette forstås som at han ikke kan lade være at forbinde designet med den som sidder bag, at der i hvert fald tillægges udseende betydning? Det kunne tyde på det, det er altså ifølge ham ikke lige meget hvordan man ser ud, og måske endda en tendens til at designet bør afspejle formålet med at være i Second life.


Konklusion
Der synes ifølge vores interview at være forskellige holdninger til hvad design betyder. Vores første respons havde oplevet lidt af hvert og synes bare det var meget sjovt og vores anden havde det stort set på samme måde, hvor der hos den sidste respondent var en lidt mere konservativ holdning. Måske hænger dette sammen med hvilket formål man selv er der inde med. De to første var der mest for sjov hvor imod den sidste havde et forretnings foretagende. Endvidere kan tiden synes at spille ind. Den sidste vi talte med var ny og hans holdning var ikke så fri som de andres, man kunne forestille sig at også hans holdning ville bløde lidt op, efterhånden som han blev konfronteret med eksperimenterende avartar designs.

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Kommunikationsformålet er jo klart afspejlet i deres avatardesign, eftersom tre forskellige designs kan afføde vidt forskellige og interessante resultater. En mangel her er dog en begrundelse for, hvorfor netop de valgte avatardesigns er valgt. Derudover er det svært at sammenfatte generelle holdninger, da hver interviewperson ikke blev konfronteret med samme avatar og derfor er holdningerne/svarene ikke direkte sammenlignelige.
Der gøres nogle interessante overvejelser omkring interviewpersonernes holdninger, eksempelvis i mødet med den udfordrende avatar, og det lader til at spørgsmålene har dækket kommunikationsformålet godt (selvom vi ikke direkte kunne se dem, desværre – hvor er citaterne?). Dog kunne vi godt have ønsket, at der blev spurgt ind til nogle af de pudsige og interessante reaktioner fra interviewpersonerne.