Små iagttagelser fra Second Life. -En workshop opgave af Lucca Coage.
Ud fra synsvinklen om at kommunikativ praksis er en skabende proces, der udøves og praktiseres i interaktion med andre,[1] vil jeg i det følgende undersøge avatare som medier.
Jeg vil tage udgangspunkt i interview lavet i workshoppen og sideløbende hermed, for derigennem at belyse hvilket tilhørsforhold brugerne af Second Life (SL.) i Wonderful Denmark (WD.) har til deres avatare. Jeg vil fokusere på hvad det er der får brugerne til at vælge, at føre sig frem med de valgte karakterer - avatarer. Samt hvorfor de har valgt at udvikle netop disse. Herudover vil jeg på baggrund af bogen, Oplevelser i en virtuel verden af Sisse Siggaard Jensen (SSJ), komme med sammenligninger af SL. og andre virtuelle verdner.
Noget tyder på at tidshorisonten spiller en væsentlig rolle i brugernes forhold til deres avatar.
Som nyankommen avatar i WD. handler det for de fleste om, hurtigst muligt at få smidt ”newbee looket” og få designet et avatar look der kan signalere, at brugeren er på mere end en tilfældig gennemrejse gennem SL. og WD. Følgende citat er et eksempel herpå.
[4:22] Lucca Coage: Hvordan oplevede du at være newbee i SL?
[4:23] Zasha Dawes: Det var oki. Men skulle lige komme igang.. Men mødte heldigvis en dansker som kunne guide mig igennem forskellige ting...
[4:24] Lucca Coage: Hvordan har din avatar udviklet sig fra dengang du startede, også til nu?
[4:25] Zasha Dawes: Puha... Har udviklet mig rigtig meget!!!
[4:25] Lucca Coage: På hvilken måde?
[4:26] Zasha Dawes: Jamen har fået et helt nyt look. I starten var jeg helt bleg med lyst hår... Nu har jeg fundet ud af hvordan man ændre det... Og blev så til det her... Mere virkelig at se på...
Zasha Dawes udtrykker et ønske om at være ”virkelig at se på.” Senere i samtalen bekræfter Zasha Dawes at hun tilstræber et avatar udseende der stemmer overens med hvem hun er i Real Life (RL)
Dette er et gennemgående træk hos flere af de avatare jeg har talt med. Deriblandt Pach Voom, Heidi Ballinger, mfl. Forklaringen på dette, skal blandt andet ses i lyset af de troværdigheds problematikker, der er forbundet med virtuelle verdner. Det forekommer mig at jo længere tid, brugerne har været i SL. og jo mere integreret de er som ”indbyggere” jo større bliver vigtigheden af at fremstå med en troværdig profil. Særligt gælder det for de af avatarene som arbejder i SL.[2] og som over tid udvikler nære relationer og venskaber. Her er der en parallel til andre virtuelle verdner, hvor troværdighed ligeledes bliver vigtigere og spiller større rolle over tid.[3] Alligevel forekommer det mig, at der bliver pyntet en lille smule på sandheden, ud fra den betragtning, at jeg endnu ikke har set hverken overvægtige, oldinge eller avatare med handicap i WD. Langt de fleste avatare både de nye og ældre profiler, tilstræber et ungdommeligt, slankt og SL. moderigtigt look.
Det viser sig imidlertid at selvom brugerne har det de kalder en ”virkelighedsnær” eller ”personlig” avatar, så har de fleste erfarne brugere flere forskellige figurer de benytter sig af til forskellige lejligheder eller opgaver. Således optræder Heidi Ballinger som Pandabjørn når hun bygger, for som hun siger, at få lov at være i fred under byggeriet mens Pach Voom går ”undercover” når han ikke ønsker henvendelser der er arbejdsrelateret.
Deennis Streeter er et tredje eksempel på en der benytter sig af forvandlingens kunst til forskellige lejligheder. Følgende citat er et eksempel.
[5:31] Lucca Coage: så hvad er du ellers når du ikke ser sådan ud?
[5:31] Lucca Coage: udover cowboy?[5:33]
Deennis Streeter: hehe, jeg har: En kat, en ulv, en julemand, en cowboy, en doctor, en baseball avatar, en hest, en krage, en albino elefant, en tyr, en pjerrot, en kanin, faktisk 2 kanin outfits, en præst og en samurai :)
Deennis Streeter´s forskellige avatar looks kan deles op i to grupper. Den ene gruppe er en ”for sjov” gruppe der bruges efter lyst og behag, mens den anden kan karakteriseres som mere kommerciel, forstået på den måde at figurerne i denne gruppe bliver brugt i forbindelse med at tjene linden dollars. Hvilket fremgår af de to citater nedenfor.
[5:36] Deennis Streeter: hvis du kigger i min profil kan du se at jeg har heste avatar og ridder 2 rundt i vogn
[5:37] Lucca Coage: nejj hvor er du sød
[5:37] Deennis Streeter: :)
[5:37] Deennis Streeter: en pigemagnet :-D
[5:37] Lucca Coage: ihhh altså hvor fin
[5:37] Lucca Coage: ja det må du nok sige
[5:37] Deennis Streeter: jeg har engang taget lidt penge for at køre folk rundt i WD i hestevogn
[5:46] Lucca Coage: julemanden hvad bruger du ham til?
[5:46] Deennis Streeter: da jeg gav gaver ud her den anden dag donerede folk på livet løs til en donerings hat jeg havde lavet :P
At have én hovedfigur og flere forskellige underfigurer, kan sammenlignes med det at have en Main figur, som vi kender det fra andre virtuelle verdner.[4] Den primære forskel, som jeg ser det, mellem SL. og andre virtuelle verdner eller rettere MMORPG er at man i SL., WD. ikke nødvendigvis spiller et nøje afgrænset spil, hvor rollerne er defineret på forhånd. I SL., WD. skaber brugerne selv deres ”spil” ligesom de selv definerer på hvilket niveau eller level de ønsker at deltage. Der er i SL., WD. ikke noget krav om at brugerne skal fuldføre en specifik opgave eller mission for at komme videre, der er snarere tale om en slags kreativ proces. Her er det brugeren selv, der gennem kommunikativ praksis i samspil med andre, tilrettelægger og designer langt de fleste at de præmisser de ønsker at deltage under i SL.,WD.
Avataren som medie i WD. må siges at være den platform som brugeren er afhængig af i forhold til den kommunikative praksis, som finder sted avatarene imellem. Derfor bliver ”avatar looket,” samt de animationer og gestures avatar designet rummer vigtigt i forbindelse med at skabe en personlig og troværdig profil.
[1] Sisse Siggaard Jensen, Oplevelser i en virtuel verden s.21. Books on Demand GmbH, København, Danmark, 2007
[2] Se interview med Pach Voom på You tube.
[3] Sisse Siggaard Jensen, Oplevelser i en virtuel verden s.157. Books on Demand GmbH, København, Danmark, 2007
[4] Sisse Siggaard Jensen, Oplevelser i en virtuel verden kapitel tre. Books on Demand GmbH, København, Danmark, 2007
torsdag den 15. november 2007
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
1 kommentar:
Hej Lucca,
Det er sjovt at læse dit indlæg med en analyse af nogle af de avatarer, du har mødt undervejs i Wonderful Denmark SL.
Dine iagttagelser om tidens betydning og tendensen til at realitets-designe jo længere tid og afhængigt af formål, en avatar har været i SL, er interessante. Også din bemærksning om at realitets-designet er en sandhed med modifikationer: Der er som du skriver få der ikke svarer til et modebillede.
Men, jeg tænker: Er Pach Woom ikke et eksempel på en avatar, som ikke forsøger at leve op til mode-idealer?
mange hilsner Sisse
Send en kommentar